پایگاه مطالعات حدیثی

محیطی برای عرضه دستاوردها و پژوهش های حدیثی

شرکت در نشست علمی دانشگاه تورورگاتا



مجموع: ۲

بازدید: ۲۷۳۶

خبر

شرکت در نشست علمی دانشگاه تورورگاتا

ارسال شده در: 25 آبان 1393 - 15:38 توسط پایگاه

به نام خدا

نشست های اروپا: جلسه اول

سخنرانی در دانشگاه تورو گاتا ایتالیا

حجت الاسلام و المسلمین استاد سید کاظم طباطبایی ، حجت الاسلام دکتر مهدی غلامعلی و حجت الاسلام احمد غلامعلی به همراه جمعی از استادان دانشگاه قرآن و حدیث به منظور آشنایی با میراث تمدنی رم ، یونان و آلمان و مباحثات علمی با اندیشمندان حوزه دین در تاریخ 21 آبان ماه 93 رهسپار اروپا شدند. در نخستین مرحله سفر ، روز پنجشنبه 22 آبان ماه در نشستی در دانشگاه tor ver gata  شرکت کردند. در این نشست که به همت پرفسور پاپا رییس دپارتمان حقوق اسلامی دانشگاه تورورگاتا با موضوع دین و چالشهای دوران معاصر تشکیل شده بود ، حجت الاسلام و المسلمین استاد طباطبایی با تبیین مسئله دین و حقوق بشر عرفی ، راه حل اساسی را شناخت ظرفیت های دین و پیراستن آن از مطالب غیر اصیل دانست و تاکید کردند که گوهر دین اخلاق و معنویت است که در صورت تحقق آن ، آرامش و آسایش در جوامع بشری حکمفرما خواهد شد. استاد طباطبایی در این نشست که ، با استقبال استادان و دانشجویان روبرو شد ، به پرسشهای دانشجویان در خصوص آزادی در دین ، ارتداد و حکم آن ، تفاوت جهاد و اعدام و ... پاسخ دادند که با استقبال دانشجویان و کف زدنهای ممتد آنان روبرو شد. لازم به ذکر است که حجت الاسلام دکتر محمد سبحانی نیا نیز  در این نشست ، مقاله خود با عنوان «انسان محوری دینی در ادیان الهی » را قرائت کردند . خانم پرفسور آماتو منجیامیلی (Amato Mangiameli)از استادان دانشگاه تورورگاتا هم مقاله ای با عنوان«Religion and gender discrimination» درموضوع تضعیف زن در ادیان آسمانی و اندیشه های فلسفی ارائه کردند . مقاله استاد طباطبایی را در اینجا بخوانید


دین و حقوق در دوران معاصر، چالش­ها و چشم اندازها

از منظر ما، دین مبنا و منبع قانون و حقوق است.

مبنا بودن برای قانون و حقوق به معنای آن است که منشأ الزام آوری حقوق است.

منبع بودن آن نیز بدین معناست که لازم الاجرا مواردی است که دین قانون یا حکمی الزامی را اظهار کرده و یا مجازاتی را تعیین کرده است.

روشن است که در منطقة الفراغ، یعنی حوزه­هایی که دین، قوانین یا رفتار عرفی را مجاز شمرده است قانون­گذاری عرفی و رفتارهای شخصی و عمومی، مجاز است.

از طرف دیگر، منشأ و مبنای حقوق بشر عرفی و غیر الهی، از منظر ما مشکل بنیادین دارد. زیرا انسان به گونۀ طبیعی در بند طبیعت و تمایلات انسانی است و گاه میان نیازهای راستین و دروغین تفاوت نمی­نهد. گاه امری را به مصلحت خویش یا جامعه نمی­بیند و در دوره­ای دیگر خلاف آن را مصلحت و صحیح می­شمارد، گاه از فطرات الهی و انسانی خود فاصله می­گیرد و گاه به منظور به خدمت گرفتن دیگران و حتی محیط زیست به قهقرا می­رود.

از این رو، گاه و در برخی موارد تنافی و تعارض میان حقوق و قوانین انسانی و دین پدید می­آید.

جامعۀ سکولار، تحت تأثیر قوانین و حقوق عرفی، ممکن است دین گریز یا دین ستیز شود و یا تنها به دین معنوی روی آورد که دین جامع و تأثیرگذار در همۀ عرصه­ها نیست.

به نظر می رسد هرگاه مجریان دین بر موضع خود پافشاری کرده و بدون دفاع عقلانی به تحکم و عتاب روی آورده­اند در معارضه میان دین و حقوق، مغلوب شده و میدان را به حریف واگذار کرده است.

مسیر تجدد امروزین به چالش بیشتر میان دین و حقوق عرفی می­انجامد و فرار از دین را تقویت می­کند. تمایلات انسانی، منفعت طلبی، آزادی پنداری و تبلیغ رسانه­ای به فراگیر شدن حقوق عرفی کمک می­کنند و گاه موضع­گیری ناروای متولیان دین به نفع آنان عمل می­کند.

از این رو در سال­های آینده، این چالش گسترده­تر و عمیق­تر خواهد شد.

برای حفظ تأثیرگذاری دین به نحو احسن و اکمل نیاز به انجام فعالیت­هایی در چندین مرحله است:

  1. اصول و آموزه­های اصیل الهی، از پیرایه­ها و خرافات جدا و دین حقیقی و پیراسته، عرضه گردد. بسیاری از کاستی­ها و دشمنی­ها برگرفته از پیرایه­هایی است که به دین بسته­ شده است.

از این منظر، چالش­های جدید به صلاح و نفع دین اصیل، حقیقی و الهی است.

  1. گوهر وجودی دین، معنویت و اخلاق است. این گوهر وجودی رقیب و بدیلی ندارد و قوانین عرفی و حقوق بشر، ادعای دخالت در این حوزه را ندارند. این گوهر به صورت اصیل و واقعی باقی بماند و تقویت شود.
  2. سرخوردگی ناشی از تجدد و ماشینی شدن نیز به زلالی معنویت و اخلاق دینی یاری می­رساند.
  3. به گونۀ شایسته و عقلانی به اقناع مخاطب دین پذیر، دین گریز و دین ستیز پرداخته شود و با زبان فطرت با آنان سخن گفته شود. از دشمنی پرهیز شود و عناد و تعصب به کناری نهاده شود.
  4. دین با روح لطیف و فطرت انسانی افراد، ارتباط عمیق­تری برقرار می­کند. افرادی که از این سرمایه برخوردار هستند شایستگی سرمایه­گذاری بیشتری هستند.
  5. در مواردی که دین سخنی صریح یا اصیل ندارد قوانین عرفی و سنت­های جوامع محترم داشته شود و ارزش آنها در آرامش و آسایش جامع در فرادید افراد قرار گیرد.
  6. اگر چه در موارد تعارض صریح احکام دین اصیل با قوانین عرفی، نظریه دین صحیح و صائب است ولی اگر پافشاری بر احکام دینی سبب اختلال نظام اجتماعی را منجر شود و یا با مصلحت اهم منافات داشته باشد از پافشاری بر تحمیل نظریۀ دین اجتناب شود ولی شایستگی­های نظریۀ دین به مخاطبین ارائه و از موضع دین دفاع شود.
  7. الگوهای انسانی دینی روزآمد و عصری که به گونۀ مردمی و در جامعه زیست کنند، ماورائی نیستند و با مشکلات و آسیب­های متعارف دنیا روبرو هستند نیز به رشد گرایش به دین کمک خواهند کرد.

نظرات

یادداشت ها

کتاب ها

    نتیجه ای یافت نشد.

مقالات